نگاه نامزدهای ریاست جمهوری به بازار مسکن

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به استثنای یکی از کاندیداها در خصوص «یکی از مهمترین مسائل اقتصادی خانواده ها که تامین مسکن است» از طریق نظرات آنان و نیز اعضای ستاد انتخاباتی آنان مشخص شد. .

به گزارش ملک رادار به نقل از دنیای اختص، بررسی ها درباره آنچه محمدباقر قالیباف، مسعود مازیکیان، سعید جلیلی، علی رضا زاکانی و همچنین امیرحسین قاضی زاده هاشمی در نظر دارند برای خانه اولی ها انجام دهند نشان می دهد که کاندیداها مداخله مستقیم دولت دارند. در ساخت و ساز مسکن به روش هایی که از دهه 1980 وجود داشته و در زمین های دولتی افتاده است، گوشه ای دارند. یکی کاملا مخالف ساخت مسکن دولتی است و دیگری مدلی که منجر به تولید خوابگاه در زمین های 99 ساله به جای خانه سازی می شود را نمی پذیرد. با این حال، انتظار می رود در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور، اصل “اجاره برای داشتن خانه” در مورد یکی از نامزدها اعمال شود. با این حال، دو نامزد دیگر قصد دارند با حمایت از بند برنامه هفتم، طرح دولت برای ساخت مسکن عظیم را پیش ببرند. یکی دیگر از نامزدهای انتخاباتی قصد دارد «با کاهش هزینه های ساخت و ساز قیمت ها را کاهش دهد». خلأهای کلیدی در لیست مسکن نامزدها شامل «نحوه مهار عوامل خارجی تورم مسکن» و «نحوه تقویت بخش مسکن در هسته‌های شهری (ساختمان‌های فرسوده)» است.

نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری هفته گذشته با حضور در برنامه های صدا و سیما به تشریح دیدگاه های خود در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پرداختند و در پاسخ به سوالی مبنی بر «یکی از مهمترین خواسته های مردم ایران از رئیس جمهور جدید» آنها بازار مسکن را برای دولت خود توصیف کردند.

نظرسنجی ها نشان می دهد که چه چیزی در ذهن کاندیداها در مورد “وضعیت اولیای بار” نقش بسته است: در حال حاضر، 5 نفر از 6 نامزد نهایی ایده هایی در مورد نحوه اتخاذ سیاست در بخش مسکن دارند که می تواند مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. نامزد ششم هنوز موضع روشنی در قبال این بخش مهم اقتصاد اتخاذ نکرده است. از میان پنج نامزد، برنامه های چهار نامزد را می توان به دو دسته تقسیم کرد.

علیه «مسکن دولتی»؛ پزشکان چه خواهند کرد؟

مسعود مازیکیان یکی از شش نامزد تایید شده برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است که قرار است در تیرماه آینده برگزار شود. برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر «در مورد گفته‌های پزشکان درباره موضع نامزدهای انتخاباتی در مورد بازار مسکن» منتشر کردند، وی صحبتی نکرد. آنچه در مورد او گزارش شده به اواخر سال گذشته باز می گردد. با این حال، پزشکان “به وضوح با طرح مسکن دولت مخالف هستند.” این طرحی است که در دولت احمدی نژاد تحت عنوان مسکن مهر و در دولت شهید رئیسی با عنوان «سالانه یک میلیون واحد مسکونی با افق 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال» اجرا شد. کارشناسان پزشکی پیش از این با اشاره به آماری که سال گذشته از سوی مسئولان درباره صندوق ملی مسکن ارائه شده بود، گفته بودند «ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی توسط دولت یا حضور مستقیم دولت در این صحنه غیرممکن است». طرح حرکت: تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده در این طرح سالانه کمتر از 400 هزار واحد است. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری متعلق به نوعی جریان فکری و سیاسی است که سوابق به جا مانده از دهه های گذشته نشان می دهد: اگر این نامزد رئیس جمهور شود، دولت با بخش مسکن و ساختمان چه خواهد کرد. خط فکری دولت اصلاحات در دهه 80 – که پزشکان نیز از آن پیروی می کنند – برای حوزه مسکن مبتنی بر «عدم مداخله مستقیم در بازار مسکن» و همچنین «تامین فضای مناسب برای سرمایه گذاری در ساخت و ساز» و «اعطای تسهیلات برای مسکن» بود. عرضه مسکن». در دولت اصلاحات، سیاستگذار مسکن دو طرح «ساخت جمعی واحدهای مسکونی در شهرها با مشارکت پیمانکاران در اراضی دولتی در شهر» و «ساخت واحدهای مسکونی با مدل پیشنهادی اجاره بهای مالکیت» را پیش برد.

  بازار مسکن اسفند 1402 + قیمت روز

در مجموع صحبت از ساخت چند میلیون واحد مسکونی نبود، اما نزدیک به 100000 صاحب خانه اولی با مدل اجاره به مالک و در عین حال «سطح مناسب وام مسکن» در آن دوره صاحب خانه شدند. اقتصاد بیرونی بازار مسکن باعث می شود تعداد زیادی از خانواده ها از طریق مکانیسم بازار صاحب خانه شوند. بنابراین، به یک دلیل، یعنی «ثبت نام دولتی در مسیر پزشکان»، می‌توان انتظار داشت که این نامزد تجربه موفق قبلی را ادامه دهد. از سوی دیگر، یکی از مشاوران اصلی اقتصادی پزشکان فردی است که به «دخالت مستقیم دولت در بازار مسکن» نیز اعتقادی ندارد. حسین عبدت تبریزی، کارشناس اقتصاد مسکن در دهه 70، ایده «بازپرداخت وام مسکن با مدل صندوق پس‌انداز در بانک تخصصی» را تأیید کرد و در نیمه دوم دهه 90، «پس‌انداز مسکن یکم» را راه‌اندازی کرد. صندوق” مدل وام مسکن از طریق بانک تخصصی. در این ایده که البته در صندوق مسکن یکم به طور کامل اجرایی نشد، بانک‌ها در ازای کاهش سپرده قانونی نزد بانک مرکزی، بخشی از منابع خود را وارد منابع بانک تخصصی حوزه مسکن می‌کنند. تامین منابع لازم برای پرداخت تسهیلات بلند مدت مسکن. مشاور اقتصادی پزشکان در این سال ها منشاء جهش تاریخی قیمت مسکن را «مسائل بیرونی این بازار» مانند انتظارات تورمی دانست و اکنون می توان انتظار داشت که شناسایی درست قفل بازار مسکن برای بار اول – زمان صرف شده توسط صاحبان خانه باعث “خرید و ساخت” و رونق این بخش می شود.

از سوی دیگر به نظر می رسد وزیر سابق مسکن بخشی از تیم فکری مسعود بزکیان باشد که تاریخچه بازار مسکن در دوره «دخالت غیرمستقیم دولت» را ارائه می کند. در حال حاضر «تورم اجاره بها» شدیدتر از تورم مسکن است زیرا اکثر زوج‌های تازه وارد به دلیل عدم توانایی در خرید وارد بازار اجاره مسکن می‌شوند. اگر این معما را برای موجودی مسکن مسعود مازیکیان فرض کنیم – بر اساس شواهد – می توان انتظار داشت که سیاست های این بخش تاثیر بسزایی در بازار اجاره داشته باشد. با این حال، در روزهای آینده و در مناظره‌های انتخاباتی، پزشکان و سایر نامزدها «بیشتر» درباره آنچه دولتشان برای بخش مسکن انجام خواهد داد، صحبت خواهند کرد.

“خانه” با “خوابگاه” متفاوت است. گالیله چه می گوید؟

سعید جلیلی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری در یکی از برنامه هایی که مصاحبه کرد حدود 5 دقیقه از برنامه خود برای بازار مسکن گفت. دیدگاه جلیلی در مورد «مشکل ناتوانی خانواده ها در تأمین مسکن» بر «شرایط بازار زمین به عنوان عامل اصلی تورم املاک» متمرکز است. جلیلی معتقد است «زمین به اندازه کافی در کشور وجود دارد، اما در این بازار انحصار وجود دارد». البته ممکن است منظور او از «احتکار و احتکار زمین» باشد که باعث «کاهش عرضه زمین آماده ساخت» شده است، اما در نقاط مختلف شهرها، حتی در تهران که «برخی از مسئولان همچنان مدعی هستند، زمینی نیست، می‌بینیم که زمین «بدون استفاده» مانده و صاحبان آن سال به سال از «تورم زمینی» سود می‌برند رشد قیمت زمین در دهه گذشته بیشتر از رشد قیمت مسکن بوده است در درازمدت – طی سه دهه گذشته – زمین نیز درآمدی بالاتر از مسکن به صاحبانش داده است. شرایط «انتظارات تورمی» در سال‌های اخیر، «سرمایه‌داران بزرگ» به‌جای خرید آپارتمان و خالی نگه‌داشتن آن‌ها به زمین رفته‌اند قیمت زمین را کاهش دهد، اما هنوز توضیح نداده است، اما از یک سو این نامزد به مسکن دولتی معتقد است و از سوی دیگر به طور غیرمستقیم به پروژه‌های مسکن دولتی در دوره‌های گذشته «ایراد جزئی» دارد.

  Drop-In Stainless-Steel Countertop Dispensers Powered by Asept Nemco | unitedbluerise.com

جلیلی می گوید: «خانه ساختن برای مردم» و «ساختن خوابگاه» تفاوت دارد. خانه هایی که در زمین های دولتی می سازیم باید انواع خدمات و امکانات مسکونی و تجاری داشته باشند تا مردم احساس تعلق کنند. این نامزد در صورت رئیس جمهور شدن، قصد دارد از مفاد برنامه هفتم توسعه استفاده کند که به دولت ها اجازه می دهد «اراضی برون شهری را برای کاربری مسکونی به میزان 0.2 درصد از کل مساحت ایران» برای ساخت مسکن تبدیل کنند. اما این مقاله اتفاقی را رقم خواهد زد که جلیلی به نقد آن می پردازد. دهه‌ها طول می‌کشد تا زمین‌های خام خارج از شهرها به «محله‌های مسکونی واقعی» تبدیل شوند و مردم احساس تعلق به آن‌ها کنند. علاوه بر این، توسعه مسکونی زمین خام به قیمت امروز، متری 4 تا 5 میلیون برای دولت هزینه دارد که به دلیل محدودیت منابع دولت، سال ها طول می کشد و برنامه مسکن دولت مشمول تورم سالانه است. از سوی دیگر، حتی اگر دولت منابع لازم برای تبدیل زمین های خارج از شهرها به محله های مسکونی را داشته باشد، هزینه زندگی خانواده ها در مکان های دور از شهر مادر افزایش می یابد و باید منابع قابل توجهی برای ساخت شهرها اختصاص یابد. مترو؛ اتفاقی که برای هشتگرد و بارند گذشت سال ها طول کشید و امروز پردیس مترو ندارد. البته جلیلی درباره «شهر یک دقیقه‌ای» صحبت کرد. این مدل همان “شهر 15 دقیقه ای” است که در فرانسه به صورت آزمایشی در پاریس اجرا شد، به این معنی که ساکنان محله های مختلف باید بتوانند در کمتر از 20 دقیقه به انواع خدمات مسکونی و زندگی مورد نظر خود دسترسی داشته باشند و “بروند”. و «برو» باید از ورودهای غیرضروری به داخل شهر در سطح شهر کاسته شود. این مدل مورد توجه گالیله است که با «پاکسازی اراضی خارج از شهرهای اصلی» در تضاد است.

قالیباف به دنبال «کاهش زمان دسترسی به کلید خانه» است

محمدباقر قالیباف یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری طی چند روز گذشته در دو آدرس جداگانه درباره بازار مسکن و چگونگی حل این مشکل صحبت کرد. نامزد به دنبال کاهش “زمان لازم برای صاحب خانه شدن” است. البته این هدف همان چیزی است که در برنامه هفتم مصوب مجلس نمایندگان آمده است. در برنامه هفتم توسعه، دولت موظف شد سیاست‌های مسکن را به گونه‌ای تقویت کند که در سال پایان برنامه، خانواده‌های ایرانی با درآمد سالانه خود پس از ۷.۵ سال صاحب خانه شوند. شاخص «دسترسی به مسکن» یک شاخص جهانی است که از نسبت کل درآمد سالانه خانوارها به میانگین قیمت یک خانه 100 متر مربعی به دست می آید. این نسبت در کشور در حال حاضر حدود 19 به 21 است. برای اینکه این شاخص به یک سوم کاهش یابد، یا درآمد ایرانی ها سه برابر می شود یا قیمت مسکن 70 درصد کاهش می یابد که هر دو در یک زمان مشخص به دست می آیند. اگر سیاست های اقتصادی درستی دنبال شود.

  نگاهی به تغییرات قیمت مسکن در اردیبهشت 1403 ه

این سیاست ها اعلام و ترویج خواهد شد. قالیباف همچنین قصد دارد «ساخت مسکن دولتی» را ادامه دهد. این سیاست را می توان از اعلامیه وی مبنی بر «تصفیه زمین برای ساخت مسکن» شناسایی کرد. او نیز مانند جلیلی بر بند برنامه هفتم تکیه کرد که اجازه می داد 0.2 درصد از زمین های ایران به زمین مسکونی تبدیل شود. این ماده به این معناست که اراضی حاشیه شهرها که معادل حدود 5 برابر مساحت شهر تهران است را می توان در محدوده شهر قرار داد. اتفاقی مشابه برای زمین های 99 ساله که فاقد زیرساخت بودند و منابع قابل توجهی را برای تامین آب، برق، گاز و سپس خدمات روبنایی صرف کردند، رخ داد. قالیباف در نظر دارد با توسعه این زمین ها شرایط مناسبی را برای ساخت مسکن جمعی فراهم کند.

زاکانی با ساخت مسکن انبوه موافقت کرد

علی رضا زاکانی، یکی دیگر از نامزدهای ریاست جمهوری، معتقد است که دولت توانایی ساخت مسکن انبوه برای بی خانمان ها را دارد. وی در این برنامه تلویزیونی در پاسخ به اینکه آیا ساخت مسکن بر عهده شهرداری است، گفت: ما در شهرداری 10 قانون داریم که اگر گفته شود شهرداری وظیفه دیگری دارد قانون مبتنی است، درست است، اما یکی از قوانین ما این است که شهرداری در ساخت مسکن به دولت کمک کند. درست است که ساخت و ساز مسکن بر عهده وزارت راه و شهرسازی است اما ما هم می توانیم کمک کنیم و اخیراً ساخت 200 هزار واحد در شهر تهران را به عنوان یک اتفاق بی سابقه آغاز کرده ایم. نظرسنجی های «دنیا اکتومان» از دیدگاه این نامزد نشان می دهد که وی قصد ادامه ساخت مسکن توسط دولت را دارد. البته اگر آدرس هر یک از این 200 هزار واحد به همراه پروانه های ساختمانی صادر شده از سوی شهرداری برای آنها اعلام می شد، ابعاد حرکت بی سابقه مدیریت شهری تهران در این مدت بیشتر مشخص می شد.

قاضی زاده هاشمی قصد کاهش قیمت مسکن را دارد

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، دیگر کاندیدای انتخابات معتقد است با مدیریت هزینه ساخت مسکن و قیمت نهایی می توان بازار مسکن را تا 40 درصد کاهش داد. وی درباره هزینه های گزاف ساخت مسکن گفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر تورم مسکن به تورم ساخت‌وساز مربوط نمی‌شود، بلکه به تأثیر تورمی «تقاضای غیرمصرفی خرید مسکن بیشتر» و همچنین ناتوانی سازندگان در دستیابی به فروش پایدار مربوط می‌شود. از این منظر می توان طبقه بندی کرد که مدیکیان و جلیلی از ساخت مسکن در زمین های خام خارج از شهرها حمایت نمی کنند و دو نامزد دیگر معتقد به صنعتی شدن در این زمین ها هستند.

منبع: https://bazarmaskan.melkradar.com/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B2%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8/