سیستم خودنویس حقوق مشاوران املاک را زیر پا می گذارد

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: امکان ثبت قراردادهای مسکن توسط عموم مردم در سامانه خودامضایی نه تنها منجر به تعطیلی دفاتر املاک می شود و اشتغال این قشر را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین امنیت معاملات را در معرض خطر قرار می دهد.

به گزارش ملک رادار به گزارش ایسنا، مهدی کرباسیان گفت: بازار مسکن این روزها یکی از دوره های کم معاملات خود را پشت سر می گذارد که تاثیرات منفی بر شاخص های حوزه مسکن از جمله نرخ رشد این بخش، اشتغال و … خواهد داشت. رشد مقدار ساخت و ساز. درآمد مشاوران املاک نیز به دلیل کاهش حق الزحمه این حرفه توسط دولت قبل کاهش چشمگیری داشته است.

وی افزود: مشاوران املاک قادر به تامین هزینه های دفتر، مالیات، اجاره مغازه، آب، برق و … نیستند و این روزها که انتظار افزایش حداقل برخی معاملات در بازار شب عید را داشتیم، برخی از ما همکاران گفتند و می گویند که قصد دارند فروشگاه های خود را تعطیل کنند. این موضوع کاملاً با اهداف دولت محترم در بحث اشتغال زایی مغایرت دارد و می توان گفت چندین میلیون نفر که از طریق کار در دفاتر مشاوران املاک امرار معاش می کنند بیکار می شوند که این موضوع نگرانی بزرگی از سوی دولتمردان خواهد بود. دیدگاه اقتصادی و امنیتی کشور

یکی از اعضای هیات مدیره فدراسیون مشاوران املاک با بیان اینکه سامانه خودامضایی امنیت شغلی مشاوران املاک را نیز تحت تاثیر قرار داده است، گفت: وزارت راه و شهرسازی شرایطی را برای مالکان و مستاجران فراهم کرده است. رسا برای انعقاد قرارداد اجاره با سامانه خودامضا.» اخیراً به مشاوران املاک در تهران اعلام شد که باید از این پس اجاره نامه خود را در این سامانه ثبت کنند.

  دکوراسیون2022؛معرفی انواع،آموزش، طراحی املاک تاج

کرباسیان تاکید کرد: ثبت قراردادهای مسکن توسط همه افراد در سامانه خودامضایی علاوه بر افزایش بیکاری، اختلافات حقوقی را نیز افزایش می دهد; زیرا یکی از مهم ترین مسائل مربوط به قرارداد، تنظیم کننده قرارداد و مشاور املاک است که با آموزش های حقوقی که در هنگام اخذ جواز کسب دریافت کرده، می تواند شرایط قرارداد را از نظر قانونی بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت حریم خصوصی در زمان راه اندازی سامانه املاک و مستغلات در سال 1387 هزینه هنگفتی را متحمل شد، گفت: اکنون سیستم امضاها جایگزین آن شده است و من معتقدم این سامانه نیز دوام زیادی نخواهد داشت. زیرا الزامات و ساختارهای مورد نیاز بخش املاک را ندارد. ما با کالایی به نام مسکن روبرو هستیم که مهم ترین سرمایه خانواده است و خرید آن به طور میانگین چندین دهه طول می کشد و تنظیم قرارداد آن پیچیدگی های خاص خود را دارد. مسکن، دوچرخه و کفش نیست که اگر مشکلی در خرید و فروش آنها ایجاد شود، ضرر چندانی برای مردم ندارد.

رئیس شعبه 2620 مجتمع 27 شورای اختلاف تهران با ادعای اینکه درصد زیادی از قراردادهای منعقده در دفاتر املاک با مشکل حقوقی مواجه نیستند، گفت: شاید درصد کمی از قراردادها منجر به شکایت طرفین معامله شود. فدراسیون املاک و شورای حل اختلاف که در بسیاری از موارد حل می شود این مسائل نیز توسط اتحادیه پیگیری می شود. اما اگر قرار بود هر دو طرف معامله در خانه بنشینند و قرارداد را آنلاین بنویسند، چه مشکلاتی پیش می آید؟ سیستم از کجا می داند که شخص ثبت کننده قرارداد ،، مست، فراموشکار و یا حق تصرف در اموال او نیست؟

  پیش بینی مهم قیمت مسکن در سال 1403/ مسکن ارزان است یا گران؟

کرباسیان تایید کرد: زمانی که قرارداد در دفاتر املاک منعقد می شود، اسناد مالکیت توسط مشاور املاک و طرفین معامله بررسی می شود. خب پیشگیری از جرم یعنی همین. آیا موضوع احراز هویت در سیستم خودنویس گنجانده شده است؟ آیا می توانید مطمئن باشید که ملک به فروش نمی رسد؟

وی با بیان اینکه با اعضای سندیکای مشاوران املاک در راه اندازی سامانه خوداختیار مشورتی صورت نگرفته است، گفت: همه مشاوران املاک سراسر کشور از این اقدام در شوک هستند. در حال حاضر به دلیل رکود مسکن با تعطیلی دفاتر املاک مواجه هستیم. سپس می بینیم که به جای ایجاد رونق در بازار مسکن، اقدامات رکودی انجام می شود.

یکی از اعضای هیأت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به ابطال اسناد عادی گفت: بر لزوم ابطال اسناد عادی کاملاً موافقیم و نظرات خود را در این خصوص به اداره محترم ثبت و سازمان ثبت اسناد و املاک ارائه کرده ایم. هیئت ارزیابی ابزار. گفتیم برای ثبت سند ما را لینک کنید تا بتوانیم سند را مشاهده کنیم و طبق سند قرارداد را ثبت کنیم. این امر ضریب امنیت تراکنش ها را افزایش می دهد و با سیاست های کلی سیستم همخوانی دارد، اما سیستم خودنویس همه معادلات را خراب کرد.

بنابراین گزارش، پس از دریافت رایگان کد رهگیری اجاره نامه برای مالکان و مستاجران، در تاریخ 26 بهمن ماه سال جاری، وزارت راه و شهرسازی با ارسال پیامکی به مشاوران املاک استان تهران از آنها خواست تا از سامانه پس از گذراندن مراحل آموزش تنظیم قراردادهای اجاره «خودنویز» «جایگزینی سامانه املاک در ایران. تهران پنجمین استان مرتبط با این رژیم است. پیش از آن مشاوران املاک در استان های یزد، کرمانشاه، کرمان، سیستان و بلوچستان با رژیم خوندویس مرتبط بودند.

  مسکن از دسترس تهرانی ها خارج است/ دولت تا چه اندازه از نوسانات بازار مسکن سود می برد؟

منبع: https://bazarmaskan.melkradar.com/%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3-%D9%85%D8%BA%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7/