سقف عرشه فولادی آشنایی با سقف عرشه فولادی بورس آهن آلات اصفهان | metal-deck

عرشه فولادی یکی از روش های نوین مورد استفاده برای اجرای سقف در سازه های مختلف فولادی عرش سازان سام دک و بتنی است. از مهم ترین ویژگی های این سقف می توان به سرعت بالای اجرا، وزن سبک، عملکرد یکپارچه سقف و … را می توان اشاره نمود. امروزه ورق های عرشه فولادی به گونه ای ساخته  می شوند که یک درگیری مکانیکی میان آن ها و بتن ایجاد شود. بر خلاف مدل های قدیمی ورق هایی که برای سقف استفاده می شده، این درگیری میان ورق تحتانی و بتن سقف ایجاد می شود. مدل قدیمی با نام proof Deck و مدل جدید با نام floor Deck شناخته می شوند. به دلیل آن که در مراحل ساخت این نوع سقف از تیرچه و بلوک استفاده نمی‌شود، بار مرده ساختمان کاهش پیدا کرده و ساختمان در برابر زلزله مقاوم‌تر می‌شود.

  • ابعاد دهانه‌ی سقف عرشه فولادی به‌صورت مسقتیم به ضخامت ورق بستگی دارد.
  • امروزه بسیاری از افراد برای اینکه هزینه‌ های خود را جهت اجرای سقف های وافل کاهش دهند از قالب‌ های وافل اجاره ای استفاده می کنند.
  • در ذیل، چند نمونه از اشکال مختلف موجود از ورق‌های گالوانیزه سقف عرشه فولادی را مشاهده می‌نمایید.
  • سقف تاثیر زیادی در ساختمان‌ها ایفا می‌کند و با حذف روش‌های سنتی و هزینه‌بر برای ساخت سقف می‌توان روش‌هایی را جایگزین کرد که هم مدرن هستند و هم‌زمان کمی برای عملی‌سازی پروژ‌ها نیاز باشد.
  • پیچ‌ها باید به طوری طراحی شوند که در برابر خوردگی مقاومت کافی را داشته باشند و همین طور مقاومت آن‌ها باید به میزان مقاومت ورق‌های استفاده شده در سقف باشد.
  روش های مختلف طراحی دکوراسیون داخلی ویلای مدرن رادین

همانطور که به آن اشاره کردیم، یکی از معایب عرشه‌های فولادی این است که در معرض اکسیژن و آب یا سایر عوامل آلاینده محیطی، دچار خوردگی خواهد شد. به همین دلیل به منظور افزایش بهره برداری از آن توجه به پوشش عرشه بسیار مهم است. برای افزایش طول عمر این محصول و مقاومت در برابر خوردگی، توصیه می‌شود که از روی خام یا گالوانیزه استفاده شود.

سقف عرشه فولادی؛ مزایا و انواع آن

سرانجام در سال 1980 این سیستم توسط شرکت‌های معتبر اروپایی و آمریکایی به‌عنوان یک سیستم نوین و با تکنولوژی روز دنیا که دارای مزایای فراوانی است مورداستفاده قرار گرفت. بتن، پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که از ترکیب سیمان، آب، سنگدانه و مواد افزودنی ساخته می‌شود. با ریختن بتن در ورق‌های ذوزنقه‌ای، یک کف کامپوزیتی برای طبقات بالایی به وجود می‌آید. این کف، وظیفه تحمل بارهای وارد شده به سقف عرشه فولادی را برعهده دارد. به همین دلیل، کیفیت بتن مورد استفاده در این نوع سقف، مانند کیفیت فولاد به کار رفته در هسته ورق، از اهمیت بالایی برخوردار است. بتن معمولی را می‌توان به عنوان متداول‌ترین بتن مورد استفاده در سقف عرشه فولادی در نظر گرفت.

مشخصات فنی سقف عرشه فولادی در اسکلت فلزی

به مرور و با گسترش تکنولوژی و دانش این نوع سقف ها در ایران، استانداردهایی از سوی مراجع ذیصلاح برای مهندسان و طراحان تعریف شد که آن ها طبق تاییدیه ها و استانداردها، می توانستند به طراحی این سقف در ایران بپردازند. امکان ساخت و تهیه گل میخ ها با کیفیت بالا و ساخت ورق های گالوانیزه در کارخانجات مهیا شده است. هم اکنون ایران جزو معدود کشورهایی است که می تواند روزانه به میزان ۵۰ تن عرشه فولادی و بیش از ۳۰۰۰ متر مربع سقف عرشه فولادی تولید کند. عرشه کامپوزیت یک محصول مشابه با سقف و یک ورق فولادی شیار دار به عمق 38 یا 76 میلی متر است. آنچه که عرشه کامپوزیت را از عرشه ساده (کف یا سقف) متمایز می کند، ساختار سازه ای مرکب است که با استفاده از عرشه فولادی و یک اسلب بتنی ایجاد شده است.

  بازار مسکن اسفند 1402 + قیمت روز

قیمت کلاف ساده

در این شیوه ،قالب بندی که یکی از مشکلات اجرایی ساختمان می باشد،حذف شده و اجرای سقف را با سرعت بالا عملی می کند و این امکان وجود دارد که بعد از تکمیل شبکه های تاسیساتی به صورت یکجا نسبت به بتن ریزی همه سقف وطبقات اقدام کرد. علاوه بر این، سقف عرشه فولادی ساختاری انعطاف‌پذیرتر می‌سازد، زیرا فولاد یک ماده انعطاف‌پذیرتر است و به آن اجازه می‌دهد تا قبل از شکستن به میزان قابل توجهی خم شود. در رخدادهای لرزه ای کوچکتر، ساختمان فولادی بیشتر احتمال دارد که به عقب برگردد و ترک بخورد. اگر حداکثر رخداد لرزه ای که ساختمان برای آن طراحی شده رخ دهد، ممکن است تغییر شکل های شدیدی وجود داشته باشد، اما دچار ریزش تدریجی نمی شود.

By ljhvd