خرید ملک از سبد خانواده‌ها خارج شده است/ مردم با بازار مسکن قهر کردند

مریم فخری: معاملات مسکن کاهش یافت آخرین گزارش ها حاکی از کاهش 75.6 درصدی معاملات مسکن در فروردین ماه امسال نسبت به ماه قبل است. داود بیگنژاد، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، در جدولی که به خبرگزاری الخبرآنلاین ارائه کرده، آورده است که معاملات ملکی در فروردین 1403 نسبت به اسفند 1402 هجری شمسی 75 درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، معاملات مسکن در فروردین ماه سال جاری نسبت به فروردین 1402 هجری شمسی بیش از 14 درصد کاهش داشته است.

گزارش‌های برگرفته از آمار اولیه سامانه ثبت معاملات ملکی کشور نشان می‌دهد که متوسط ​​قیمت هر مترمربع مسکن در فروردین ماه سال 1403 ه. این تفاوت قیمت نشان می دهد که قیمت مسکن در ماه اول 1403 هجری قمری تقریباً 0.2 درصد افزایش یافته است. البته از جدول آماری مشخص است که قیمت هر مترمربع مسکن در فروردین 1402 هجری شمسی حدود 66.4 میلیون تومان بوده است که حکایت از افزایش 22.9 درصدی قیمت ملک در مدت یک سال دارد.

خرید ملک از کیف خانواده ها حذف شد/ مردم از بازار مسکن عصبانی بودند

قیمت ملک افزایش یافته است

داود بیگنژاد نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: در حال حاضر در اردیبهشت ماه تردد دفاتر املاک به منظور اجاره و خرید ملک افزایش یافته است. املاک، اما بله، این عدد اینطور نیست.

وی دلیل رکود بازار مسکن را سنگینی قیمت ها عنوان کرد و افزود: با توجه به ثابت بودن قیمت مسکن، اگر شاهد سقف قیمتی باشند، بازگشت از آن سقف سخت می شود و این امر با تاخیر صورت می گیرد. .

نایب رئیس اتحادیه مشاوران تصریح کرد: حقیقت این است که قیمت های ارائه شده برای خرید در بازار مسکن بالا است. البته این را هم بگویم که قیمت هایی که اعلام می شود به قیمت نهایی ملک مرتبط است.

  برخورد قاطع با مشاوران متخلف املاک در قزوین

بیجی نژاد خاطرنشان کرد: وقتی قیمت نهایی ملک را بررسی می کنید، می بینید که قیمت مسکن با توجه به هزینه ساخت و قیمت تمام شده زمین تعیین می شود و قیمت ملک برای سازندگان بالاست.

وی بیان کرد: با توجه به گرانی نسبتاً مستغلات، قیمت ملک و عرضه آن نیز افزایش یافت، اما در مقابل با افزایش تورم در حوزه مسکن، توانایی خریداران و مردم افزایش پیدا نکرد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تایید کرد: بر همین اساس مسکن از دسترس مردم خارج شده و به نوعی می توان گفت که خرید ملک از کیف پول خانواده ها خارج شده است و مردم در حال حاضر بیشتر به تمدید اجاره روی می آورند. قراردادها

آیا رکود بازار مسکن تشدید می شود؟

این فضا در بازار املاک در آمارها و گزارش هایی وجود دارد که اخیرا توسط کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در تحلیل شرایط فعلی و انتظارات آتی بازار املاک تایید شده است: مشاوران املاک در حال حاضر در وضعیتی هستند. رکود و بازخوردی که از بازار مسکن دریافت می کنیم در آینده نزدیک هیچ حرکتی را نشان نمی دهد.

به گفته وی، دلیل اصلی آن مربوط به کاهش توان متقاضیان مصرف کننده است و پیش بینی من بر اساس شرایط موجود این است که به سمت رکود پیش می رویم و در نیمه اول امسال اتفاق خاصی نمی افتد.

گودرزی گفت: البته این رکود برای مشاوران املاک و حوزه مسکن به عنوان حوزه راهبری جالب نیست و پیامدهای منفی برای اقتصاد کشور دارد.

وی تصریح کرد: اگر دولت بتواند عرضه مسکن را افزایش دهد و صنعت اجاره را راه اندازی کند، می توان امیدوار بود که با تغییرات جزئی قیمت ها در حد فعلی باشد یا حداقل شاهد نوسانات جزئی در این بازار باشیم. اما معاملات اقتصادی در بازار مسکن نباید متوقف شود. زیرا استخدام این رشته را به چالش می کشد.

  چه زمانی تبلیغات املاک در پلتفرم های مجازی حذف می شوند؟ - خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

بیشتر بخوانید: پیش بینی مشاوران املاک از قیمت مسکن در سال 1403/ خانه بخریم یا نه؟

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403/ قیمت مسکن تا پایان سال به چه اعدادی می رسد؟

رکود اقتصادی مشابه هیچ دوره دیگری در گذشته نیست

در همین حال سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در یادداشتی در واکنش به کاهش معاملات مسکن نوشت: رکود معاملات و نقدینگی در بازار مسکن ایران شبیه هیچ دوره ای از گذشته نیست.

به گفته وی، تعداد معاملات مسکونی در شهر تهران به کمتر از 5 معامله مسکونی در روز به ازای هر منطقه شهرداری رسیده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: امروزه در بازار مسکن اهمیت رشد قیمت و قیمت بسیار کمتر شده است و چالش اصلی نقدینگی و امکان فروش است و در این شرایط مشتری اول و آخر بسیاری از زمین ها، ویلاها و تجاری و تجاری است. املاک اداری مالک فعلی آنها هستند.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی برای هر سرمایه گذاری در بازار مسکن اولویت اول و آخر شما نقدینگی و امکان معامله در آینده است نه وعده و امید رشد قیمت.

223225

منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1908440/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%84%DA%A9-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A8%D8%AF-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%82%D9%87%D8%B1

By ljhvd