خرید مسکن با دلار یعنی خروج از کشور/ برخورد با متخلفان - خبرگزاری مهر، اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع دلار فروشی مسکن در سال های اخیر ابتدا توسط برخی از صاحبان واحدهای لوکس یا دوتابعیتی در مناطق به اصطلاح بالای پایتخت مطرح شد و به گفته برخی فعالان مسکن، معاملات دلاری مسکونی همچنان قابل مشاهده است. .

از ابتدای سال ۱۳۹۶ قیمت دلار به موازات بازار مسکن تحت تاثیر این بازار افزایش یافت. طبق ضوابط عقد بیع مسکن بر اساس ریال محاسبه می شود و باید شماره چک در قرارداد قید شود در غیر این صورت معامله ای ثبت نمی شود و غیر قانونی تلقی می شود و در نتیجه معاملاتی انجام می شود که در قرارداد قابل مشاهده نیستند. دلار و بازار مسکن از آنجایی که در بازارهای مختلف به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش مستمر آن طی سال‌های گذشته، «انتظارات تورمی» شکل گرفته است، زمینه‌ای برای هیجان خرید سرمایه‌ای آپارتمان و همچنین هجوم خریداران مسکن برای خرید ایجاد شده است. آپارتمان ها او میخرد.

بر اساس این گزارش، همزمان با جهش قیمت دلار، بازار مسکن تحت تاثیر بازار معاملات دلار قرار گرفت و رفتار خریداران و فروشندگان مسکن نیز متاثر از اتفاقات دلاری بود. با توجه به موارد ذکر شده، جو روانی بازار مسکن از سال 1396 تاکنون همواره متاثر از اتفاقات بازار دلار بوده که با ورود دلالان غیرمصرف مسکن، خرید و فروش مسکن به صورت دلاری تشدید شد، زیرا این افراد بازی خود را بر اساس تحولات مثبت و منفی بازار دلار انجام می دهند.

البته این موضوع در همین زمان خاتمه نیافت. بررسی ها نشان می دهد که انگیزه اصلی صاحبان عرضه آپارتمان به دلار، معادل سازی پول خود با تورم در بازارهای موازی است. این تغییر ماهیت بازار به ویژه در تهران، شهرهای اطراف و شمال کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

  مشاوران املاک سال سختی را سپری می کنند

شایان ذکر است که در دهه های اخیر معمولاً بازار مسکن در واکنش به تحولات اقتصادی کند بوده است، اما اخیراً سنت این بازار تغییر کرده و بازارهای موازی را پشت سر گذاشته است. چرا که پرش، شکست، رونق و دوباره پریدن رفتار معمول بازار مسکن بوده است. پیش از آن بازار ارز و طلا به طور موقت با یکدیگر سازگار بود اما مسکن و خودرو در کوتاه مدت وابستگی چشمگیری به طلا و ارز نشان ندادند.

خرید مسکن با دلار خروج ارز از کشور محسوب می شود

فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خرید مسکن با دلار، بیت کوین و … نوعی خروج ارز از کشور محسوب می شود و این روند قطعا نامطلوب و نامطلوب است. نیازمند قوانین سختگیرانه در این زمینه است.

این کارشناس املاک در ادامه به خرید و فروش ملک از طریق ارز اشاره می کندرمز» وی افزود: سال گذشته زیرساخت بلاک چین برای تبدیل دارایی های مستغلات به ارز دیجیتال توسعه یافت رمز ایجاد شد، فرآیند تقریباً مشابه فروش کنتور در بورس و توکن مسکن در بازار محلی و رمزگذاری (Cryptocurrency) قابل معامله بود.

وی ادامه داد: برخلاف اینکه باید از تراکنش های مسکونی به دلار و بیت کوین در بازار پرهیز شود، معاملات با ارزهای دیجیتال رایج است.رمز» این امر منجر به تجمیع سرمایه های خرد و تمرکز برخی فعالان این صنعت برای جهش در سرعت رشد ساخت و ساز می شود که تحولات مثبتی در بازار مسکن ایجاد می کند.

  سومین کمپ آموزشی مدیران و مشاوران آکادمی املاک املاک امید ابراهیمی با افتخار به ثروتمندترین شهر ایران یزد سفر می کند!

ایلاتی خاطرنشان کرد: البته باید گفت که استفاده از این ارز دیجیتال تنها در حوزه ساخت و ساز و انباشت سرمایه های اندک در خانه مناسب است و نباید در مسیر خانه دار شدن مردم چالش ایجاد کرد؛ بلکه باید در این زمینه استفاده از این ارز دیجیتالی تنها در زمینه ساخت و ساز و انباشت سرمایه های اندک در خانه مناسب باشد. کد نویسی این می تواند تغییرات مثبتی در بخش املاک و مستغلات، معاملات شفاف و کارآمدتر، نقدینگی بیشتر، فرصت برای سرمایه گذاران خرد، بازاری آزاد و کاهش ریسک معاملات ایجاد کند.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: مردم می توانند از آنها استفاده کنندرمز» خرید مسکن بر اساس سرمایه ای که دارند از یک سو سرمایه گذاری مناسبی برای معامله با یکدیگر است و از سوی دیگر امکان معامله در بازار ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد. اما ابتدا باید زیرساخت های این رویه را ایجاد کنند و مسائل حقوقی را حل کنند و سپس نسبت به این مشکل اقدام کنند.

به گزارش مهر، اگرچه مشاوران املاک اجازه فروش مسکن به ارز را ندارند، اما نمی توان این موضوع را در بازار مسکن انکار کرد. به خصوص که بسیاری از ایرانیانی که به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند نیز صاحب یک یا چند آپارتمان در تهران هستند. این فروشندگان معمولا قیمت واحد خود را به دلار اعلام می کنند. تثبیت قیمت مسکن به دلار و گاه دریافت پرداختی آپارتمان به صورت قبوض خارجی از پیامدهای ناکارآمدی بازار مسکن است. برای جلوگیری از اجرای آن باید به دقت نظارت شود.

  منتظر قیمت مسکن در سال 1403 هستیم؟

املاک یکی از بزرگترین صنایع است کد نویسی ملک سود کلانی دارد. استارت آپ این روزها سلام بسیاری از مردم در سراسر جهان در حال تلاش برای یافتن راه هایی برای انجام این کار هستند رمز املاک و مستغلات یک صنعت گسترده است که همیشه مورد تقاضا خواهد بود.

منبع: https://www.mehrnews.com/news/6097962/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-%DB%8C%D8%B9%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%AA%D8%AE%D9%84%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B4%D9%88%D8%AF